Två nya spångbroar längs Örjabäcksleden
Längs Örjabäcksleden finns flera spångbroar som hjälper oss att ta oss fram över blöta partier i naturen. Med tiden hade några av broarna blivit rejält slitna och började kännas osäkra att gå på. För att vi alla – både bybor och besökare – ska kunna fortsätta njuta av leden på ett tryggt sätt bestämde vi oss för att byta ut de broar som var i sämst skick under 2025.
Vi sökte medel för arbetet och fick stöd från Stiftelsen Gripen, vilket gjorde det möjligt att sätta planen i verket. Idag finns två nya, stabila och säkra spångbroar på plats längs leden som vi hoppas kommer att vara till glädje för många under lång tid framöver.
Ett stort och varmt tack till Stiftelsen Gripen som gjorde detta möjligt – och inte minst till grabbarna i Byalagets anläggningsgrupp, ”Röjargänget”, som med ideella krafter har byggt de nya broarna.
Publicerad 26 februari 2026